Annons:
Etikettdiskutera-hästar
Läst 1098 ggr
savvyranch
2014-06-13 19:51

Att äga häst

Att köpa häst är ju ganska enkelt. Men sen då….. Vad tycker du att man ska kunna för att få äga en häst, eller behöver man inte kunna något?

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Annons:
Cahira
2014-06-13 19:55
#1

Man bor kunna deras naturliga levnad i det vilda for att forsta varfor de ser ut som de gor och varfor de har de instinkter de har. De bor ha grundkunskap i hastsprak sa man forstar varningar m.m.

Man bor i mitt tycke forsta atminstonde lite om deras anatomi och sjalvklart lite naringslara pa vad hasten verkligen behover fa i sig.

Med dessa i ryggsacken sa borde man ha en grundide pa hur man kan ge hasten ett bra hem. Om man aven ska rida hasten och inte bara titta pa den sa borde man tagit ridlektioner sa man kan sadla ratt, sitta ratt, etc.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ylwiz
2014-06-25 23:01
#2

Håller med ovanstående.  Att man ska känna till hästens anatomi, naturliga beteende osv och även att man ska veta hur hästar fungerar, att man inte bara kan sätta in ett bett i munnen och en sadel på ryggen och rida iväg. Veta vilka hjälper man har (ben, vikthjälper osv) för att "kunna rida".  :)

savvyranch
2014-06-28 20:55
#3

Tack för svaren. 

Håller helt med, 

Kanske skulle finnas kurser för nyblivna hästägare. Att hjälpa varandra för hästens skull om inte annat. 

Annelie

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Vetgirig_
2014-06-29 18:50
#4

Jag håller helt med ovanstående kommentarer. Om man går i tankarna om att skaffa sig en häst eller ponny tycker jag även att det kan vara en idé att antingen ha erfarenhet av en foderhäst eller medryttarhäst. På så sätt får man erfarenhet och lärdom om vad ett riktigt ägarskap innebär. Man kan även på så sätt få tips på bla. bra Hovslagare, Stall , veterinärer osv. som är viktigt för att hästen ska ha goda förutsättningar i framtiden. Självklart blir man aldrig fullärd men för min egen del har jag blivit rik på kunskap genom att börja i den änden.

Vi med djur
2014-10-09 14:54
#5

Googlade lite och hittade något här.


viktoria91
2014-10-11 10:52
#6

Jag kunde en del grunder om att ha häst och mina föräldrar inget, var 14 år när jag fick min ponny. Är 23 år nu. Ponnyn var då 9 år och är nu en mogen 18 åring. ;)

Jag stod i ett stall där den som hade kortast hästerfarenhet hade ca 25 års erfarenhet, så det är ett bra tips. Där jag står nu är jag yngsta hästägaren men den alla frågor om skador/sjukdomar/foder. =)

Annons:
Vi med djur
2015-10-31 23:42
#7

Det är alltid bra att vara i ett stall med folk som har erfarenhet :)


Upp till toppen
Annons: