Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etiketthästmassage
Läst 830 ggr
savvyranch
0

Hästmassage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på hur du ser på hästmassage och varför. 

Vad kan vi massörer hjälpa till med?

Vad anser du om hästmassörer vs equieterapeuter?

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

viktoria91
0

Ren massör har jag inte haft ute till min ponny dock en equiteraput då hon inte kändes ren i gången. Hon tappade ena bakbenet i galopp och valde andra galoppen hellre. Hon visade sig vara sned i bäckenet troligen sen hon blev upplyft när hon skulle buköppnas. En behandling med "nålar" (kommer inte på vad det heter) och hon var bra igen.=)

Caroline L
0

Jag har varken haft en massör eller equieterapeut till min häst så har inga åsikter att ge. Men jag är sugen på att ta ut en massör någon gång..

savvyranch
0

Tack för era svar. 

Spännande.

Gronstedt
0

Jag masserar själv med gott resultat. Det är utmärkt för att hålla hästen mjuk och god och glad. Men vid sjukdom/skada låter jag bli tills veterinär och/eller utbildad equiterapeut sagt sitt.

savvyranch
0

Det låter bra. Att arbeta med sin egen häst är superbra eftersom man lär känna hästen bra och kan upptäcka eventuella förändringar i tid. 

Fråga. Varför väljer du equieterapeut och inte massör?

Gronstedt
0

#5: Eftersom jag själv är massör (låt vara bara basutbildad) behöver jag inte köpa den tjänsten. Men en equiterapeut har bredare och djupare utbildning om fler typer av problem och behandlingar än vad jag har. Jag kan hålla pålles ländrygg i form med stretching, massage och korrekt ridning, men om karpen kommer tillbaka trots detta (vilket den inte gjort på ett år snart, ta i trä) så är det "kotknackaren" som får manipulera - det ger inte jag mig på.

Handlar det om skada eller sjukdom så är det förstås veterinär som gäller.

savvyranch
0

Mycket bra. 

Men vi massörer som har gått hela utbildningen har också en väldigt bred kunskap.

Manipulation är ibland nödvändigt men jag anser att det används lite för ofta, man får snabbt resultat men tyvärr återkommer problemen väldigt ofta igen. Det bästa är att behandla med massage först. Jag brukar behandla tre gånger i rad med tre dagars mellanrum. Och sen ge hästen 1-2 veckor att återställa sig. Sen  - om det inte har blivit bättre rekommenderar jag manipulation. Som ska utföras av en duktig kiropraktor eller helt veterinär. 

Vi arbetar mycket med orsak - verkan, skada - symtom och med kompensationsbelastningar. Detta gör att man kommer åt grundproblemet. Det tar ofta lite längre tid eftersom man inte kan släppa på alla försvar på en gång. Allt beror givetvis på hur länge hästen har haft problemet och hur mycket försvar som sitter. 

Om hästen t ex har problem med kotorna fram så sitter oftast problemet i bak. Har det gått så långt att det blir skador fram så har hästen haft problem länge. 

En ny metod som heter som vi har lärt oss på häst. Vi som gått ryggrehabiliteringskursen. 

Strain and conterstrain behandling

Vilolägesbehandling är en metod där man med hjälp av ömma och stickande punkter och bekväma lägen diagnostiserar och behandlar spänningar i hela kroppen.

Den ömma punkten används för att lokalisera var spänningen sitter.

Därefter för man kroppen in i ett läge av största möjliga komfort. I det komfortabla läget skickar den spända vävnaden signaler till hjärnan att det känns bekvämt.

Hjärnan skickar nu signaler till vävnaden att den ska släppa på spänningen. Denna kommunikation sker under stillhet.

Slutligen för terapeuten långsamt patienten till normalläget under största möjliga avslappning.

SCS är ett fantastiskt komplement till annan behandling. Metoden sbrukar kallas för den mjuka kiropraktiken. Ett behagligt sätt att öka rörligheten i ryggraden utan knak och knyck

Visst är det spännande