Forskare protesterar mot hårt spända nosgrimmor
Forskarsammanslutningen ISES, The International Society for Equitation Science, har som syfte att underlätta forskning om träning av hästar och om relationen mellan häst och ryttare. Nyligen skickade ISES ut en skrivelse där man tar upp frågan om hårt spända nosgrimmor.
Läs hela artikeln här i Hippson
Vad tycker du?
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
Har inte läst artikeln och ramlade in här av en slump. Men jag tycker generellt att det är både fult och onödigt/dumt med nosgrimmor och använder aldrig nosgrimmor på mina hästar. Tränsar jag en häst som ska ha nosgrimma så sätter jag den löst, som prydnad. Tycker inte det är okej att spänna åt den så den spänner ihop käken.
Medarbetare på westernridning.ifokus
(svenska, dansk pc) det kan anvendas på aceptabla sett, men det ska vara en grens på hur hårt den ska sitta. Om hasten gapar eller tar tungan ska det kollats med vet innan så det står rætt till innan man sejer att hasten hittat ett sett att koma från bettet eller ogillar det. En del hastar kan vara riktigt farligt att rida på om man inte har nosrem på, då behøvs det men sjelvklart er målet att att kuna rida utan.
Men att strama åt så hårt att hasten inte kan røra munen alls och det gør ont tyckerjag inte er ok. då jag joba på ett hoppstall skulle alla hastar ha stramad nosrem oavset om dom tog tungan øver eller inte. Jag tycker att allt som ger hasten smerta ska førbjudas!
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW