Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etikett: min-vardag-med-hästarna
Läst 842 ggr
Fjäril
0

Är det något med tänderna....

eller är det bara hö`t hon inte gillar?

Vår (sjuåriga) travhäst har från att äta nästintill obegränsat med hö, druckit en hel massa vatten och haft mycket avföring, gått till att knappt äta eller dricka vatten??

Vi har nyligen börjat ge henne sportfoder och i samband med det byttes det hö i stallet (vi gick sakteliga över såklart). Hon äter kraftfodret och morötter utan problem men hö`t stoppar hon in, suger lite på och spottar ut. Visst, något äter hon men det är väldigt mycket mindre. Och så vattnet. Hon dricker inte alls mycket. Kissar gör hon men har mindre avföring?

Hon verkar inte må dåligt på något annat sätt, har ingen temp och är hur pigg som helst. 

Detta med fodret/vattnet/avföringen har jag uppmärksammat under tre dagar ungefär.

Några teorier, förutom att om det fortsätter så ska jag självklart be en veterinär komma ut?

Sajtvärd på Övernaturligt

Fjäril
0

Idag, från ingenstans började hon äta hö`t igen, dessutom drack hon bra med vatten. Jag har kollat puls och temp varje dag, men ingenting. Det skulle vara om det är tänderna då. De behöver kanske raspas.

viktoria91
0

Det nya höet kanske inte är lika gott, kan det vara dåligt och finnas mögelsporer i det? Legat ett dött djur där?

Fjäril
0

Tack för svar! Nej det är ett bra hö, noga testat. Vår häst står i ett tävlingsstall och det är väldigt noga med vart hö- och annat foder kommer ifrån. Men det kan ha varit så, att hon inte tyckt lika mycket om det :)

savvyranch
0

Hej

Hon kan ha haft ont i magen. Håll koll på magljudet.

Inte helt ovanligt  med gaskolik så här på hösten då hästarna går ute och äter sånt som de normalt - på sommaren då det finns så mycket färskt gräs - inte skulle äta.

Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Det finns många olika orsaker till magont hos hästar och det första man brukar märka är att de inte äter eller dricker.

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Fjäril
0

Hej,

Problemet försvann efter ett par dagar och jag tror bara att hon ratade höet. Hon äter inte gräs i hagen (hon står i mindre "gruspaddock" på dagarna) och tarmljudet var som det skulle. 

Tack för dina tankar!

savvyranch
0

Va skönt att höra. Det är ju som sagt vanligt med gaskolik så här års så man bör ha kolla på dom. Att inte dricka eller äta är ett allvarligt varningstecken. Det var bra att du uppmärksammade det som du gjorde. 

Annelie

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Fjäril
0

Ja, tack 🌺