Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etikettsjukdomar
Läst 510 ggr
savvyranch
0

verm-x

Min häst och många andra drabbas av för mycket mask som är svåra att bli av med. 

Har avmaskat henne varje år och förra året skulle vi ha ett avmasknings schema men det var för sent för att starta det. Man ska inte starta det på hösten/vintern eftersom maskarna då går i dvala och om man har otur kan man förvärra situationen. Så istället fick hon det starkaste medel som finns. Hon blev jättedålig.

Känns som en hopplös situation och hästen blir mer och mer medtagen. Så jag började titta på alternativa vägar att få ordning på detta. Kemiska preparat skadar ju på vägen och det kändes inte som om hon var stark nog för det. 

Jag kom i kontakt med Verm-x och startade med det. Eftersom hon hade så mycket blodmask och haft det länge så startade vi med 15 dagars intervaller. Normalt ger man 5 dagar.

För att hjälpa levern kan man ge Mariatistel. 

Maskarna är ju också en levande organism så då miljön i tarmen blir otrevlig så försöker den att överleva så det kan bli FLER maskar efter första kuren. 

Så vi gjorde så att vi gav henne 15 dagar - uppehåll i 15 dagar, upprepas 3 gånger. 

Efter första kuren tyckte jag hon blev jättedålig - det var varmt också. 

Nu är hon inne på den andra kuren och hon börjar se ut som en häst - men det är en bit kvar. 

10 dagar efter sista kuren ska jag ta träckprov för att se vad som har hänt. 

Håll tummarna

Annelie

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Guling
0

Väntar med spänning på att få höra resultatet…  ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!