Överben
Nån som vet om de går att "få bort" överben? Min quarterkille har fått de på båda frambenen, men på ena har de gått ner väldigt mycket. Vi har varit till veterinär och han sa att de inte gick att få bort och att de vi skulle göra va att skydda mot slag där. Men, är de nån som har erfarenhet av överben?
Dom sitter på skenbenet väldigt högt upp under knäet på insidan typ, kan lägga in bild om de behövs. Den på v.f är mindre och hårdare än den på h.f, den är lite "bucklig" och lite mjukare.
Tack för svar! :)

Överben är, som du säkert vet, en extra benbildning över ett område som varit skadat eller utsatt för för mycket belastning. 😃 Det går inte bort helt dock man få bort svullnaden runt det. Jag använde back on track på min ponnys rejäla överben. Det finns kvarten syns inte så mycket längre.
Ja precis så är det.
Det är en inflammation i benhinnan som orsakas av ett slag eller överbelastning. Vanligt hos unga hästar.
Prova linda med Back on Track och se om det blir bättre. Annars gäller det att skydda benen med benskydd och att inte överbelasta hästen samt att se till att hästen är verkad/skodd på rätt sätt.
Nytt/aktivt överben ska du kyla men ett gammalt kan du värma.
Små överben går oftast bort men större får man leva med. Viktigt att de inte skadar senan.
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt