Vänstervarv funkar inte alls
Hej!
Jag har en häst, andalusier, och har väl inte ridit så jätteofta på senaste halvåret för jag har inte haft tid. Men nu har jag tagit tag i det igen och hon är fortfarande jätteduktig och underbar o allt och är så otrolig lyhörd och fin på högervarv, men på vänstervarv funkar det inte alls!
När vi går på vänstervarv (i volt eller hörnor framförallt förstås) i trav så kan hon knappt trava normalt, hon måste ha huvudet ganska högt och kan dessutom inte trava samlat i längre än typ 5-10 m (på volt), och när hon travar på volten går hon sjukt mycket med framdelen utåt och bakdelen in mot mitten, jag kämpar som en gris med benen och måste ta rätt mycket i tyglarna för att forma henne lite som en "ostbåge", fast det håller inte länge…
På volten orkar hon inte galoppera på vänstervarv heller, kommer bara 10 m och sen lägger hon av. Och när vi går i sidled (som jag har fått lära mig göra som gymnastik) så vägrar hon typ gå rak sidled, svårt att förklara, men hon orkar inte bara.
Nu oroar jag mig mest för ifall hon har ont någonstans och har blivit "sliten"? Eller om det bara är stelhet från att ha stått rätt mycket nu på senaste? För hennes förra ägare var inte så sparsam med henne och körde hårt med dem samt att hon blev inriden vid 2 års åldern och fick första fölet då med (och har haft 4-5 föl redan och hon är bara 11 år gammal..) Samt att min tränare som jag hade körde rätt hårt med henne med, vilket jag inte kände mig så bra med, fast kan ju också bara vara jag som är lite feg…
Självklart vet jag att det krävs en hel del träning för att komma tillbaka där vi var innan, och det har jag inget emot, så länge jag bara vet att jag inte gör fel i att försöka kämpa med att försöka få henne till att tänja sig och göra gymnastikövningar, bara jag inte skadar henne eller tvinga henne göra saker när hon har ont liksom.
Nån som har fler tips på gymnastikövningar/tänjövningar som man kan göra både från marken och från sadeln? Och vet om detta är tecken på smärta eller stelhet?
Eller massageövningar förstås, därför jag publicerade här, vad som helst som är bra för henne bara!
Låter som hästen behöver massage, låter som den har en rörelse störning i bogen. Förslag: låt hästen arbeta på lång tygel, stretching av huvud/hals. Arbeta med hästen från marken korta stunder på stor volt och påminn om böjning i bålen.