Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etiketthästmassage
Läst 808 ggr
Svedjorna
0

Ge massage

Hejsan!

Någon som har lite tips om enkla massage "rörelser" man kan göra? Jag är inte kunnig när det gäller att massera hästar men min häst här hemma skulle behöva lite massage för slappna av m.m. och massören hade inte tid på ett tag så tänkte göra lite själv.

Någon som skulle kunna förklara hur man gör vissa rörelser m.m.?

Med vänliga hälsningar :)

ängsbacka
1

Du kan lägga eufflerage det är att lägga händerna på hästen och med ett lätt tryck stryker du hästen med bägge händerna, det gör man för att värma upp musklerna o få hästens muskler att mjukna upp. Du kan googla hur man lägger eufflerage. ;)

Svedjorna
0

#1 Okej, tack! Skall göra det! :)

imsuchadiva
1

Att rykta hästen är ett himla enkelt och bra sätt för att sätta igång blodcirkulationen och få hästen att slappna av. En gummiskrapa är också himla bra att "gnugga upp och massera" hästen med innan man börjar rykta.

savvyranch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att göra lätt massage med händerna är super. 

Dra dina händer längs med muskulaturen - värm.

Om hästen reagerar på någon punkt så undvik det stället. Det kan annars bli obehagligt och hästen blir ovillig till beröringen. Arbeta mjukt och lugnt. 

På detta sätt lär du dig även att känna din häst. Känn efter värme eller kyla. Eller reaktion. Att behandla dessa saker bör en utbildad massör göra. 

Själv kan du utföra denna taktila massage. För att hålla igång, upptäcka eventuella spänningar och förändringar i tid och sist men inte minst så får ni en nära kontakt och en härlig stund. 

Därefter kan du ge hästen en ordentlig rykt för att göra jobbet grundligare. Men jag skulle inte gnugga. 

Annelie

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Svedjorna
0

Okej, tack så mycket för svar!