Trampar på stallgången
Hur går ni tillväga när ni handskas med en häst som inte står still på stallgången? eller skrapar med hoven?
tänker att det finns två orsaker till att hästen inte står still, -Att den är orolig, har svårt att varva ner -Att den har ont har obehag -Att den är kännslig -Att den inte har respekt eller förtroende
jag går alltid lugnare fram och lättar alltid på trycket tills hästen accepterar massagen och förhoppningsvis också uppskattar den:)
Om hästen knuffar och stampar mot mig, har jag inte hästens förtroende. då flyttar jag runt hästen några gånger. brukar också funka när dom skrapar hov, men inte alltid
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Hej
Det är ju lite olika tycker jag.
Ibland beror det på att jag själv inte är fullt koncentrerad på det jag gör. Jag brukar då ta djupa andetag, slappna av och göra mjuka rörelser. ibland kliar jag och smeker.
Sen försöker jag fortsätta massera, mycket mjukare och lite lättare. Efter en stund slappnar hästen av och man kan gå djupare. Ibland vill de inte ha massage där och då masserar jag runt omkring eller hoppar över det stället. Kan gå tillbaka dit igen efter att ha masserat resten av hästen.
Jag brukar också prata lugnt.
Ofta fungerar det bra men inte alltid.
Försök hitta orsaken.
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
jo det är antingen hästen eller jag som är ofokuserad av någon anledning. ibland har det varit många andra människor och hästar runtomkring, andra hästar som får mat eller bara att stalldörren har ståt öppen som flyttar fokus:)
Brukar du höra med ägaren om den vet ställen hästen kan ha spänningar på innan du masserar? eller vill du/dom att du hittar dom själv?
Jag vill gärna veta det för att inte börja på ställen hästen är känslig på, utan komma till det senare när hästen fått förtroende. men en del vill inte säja utan tycker att det skal jag finna
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Hej
Jag tycker att de ska visa dig respekt då du ska massera. Be om att få stå på ett lugnt ställe. Ibland kan jag stå i boxen.
Nej jag vill inte veta något innan jag palperar. Jag vill inte låsa mig vid något utan jag vill känna vad jag känner. Jag tittar inte heller i gamla journalpapper.
Sen kan jag diskutera det jag har kommit fram till med ägaren.
Ofta är det ett detektivarbete som startar. Man ska försöka avgöra vad som är orsak och symptom.
Har hästen haft problemet länge så känner du mer försvar. Ofta måste jag komma tillbaka flera gånger innan man kommer fram till orsaken. Det kan finnas så mycket försvar att det är det jag känner och det behöver lättas upp först.
Om jag känner så mycket så ber jag om att få göra en "start upp". Vilket innebär att jag kommer tillbaka 3 gånger med 3-4 dagars mellanrum.
Har jag inte kommit fram till något på dessa gånger så beror spänningen ofta på andra saker.
Utrustning
Ryttare
Inre problem
Om man fortfarande inte kommer fram till något så får man be om hjälp. Vår sida på Facebook är super.
En ordentlig utredning bör göras.
Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt