Fryser hästar?
En ständigt återkommande fråga. Mitt råd. Ta reda på fakta och gör det som är bäst för hästen. Lyssna mer på din häst än på vad dina stallkamrater tycker.
Hästen har redan ett suveränt täcke i form av sin päls och mår allra bäst utomhus med tillgång till skydd och torrt underlag, fri tillgång till grovfoder och vatten samt med möjlighet att röra sig fritt på stora ytor med sällskap av sina flockkompisar.
Hästar och människor är lika på så sätt att vi båda är så kallade jämnvarma djur. Det betyder att vi strävar efter att hålla en jämn kroppstemperatur oberoende av omgivningens väder- och vindförhållanden (för hästens del mellan 37,2 och 38,2). Vi har också det gemensamt att vi är bra på att svettas. Men medan människan är naken och gjord för att sitta under en palm i ett varmt klimat med små klimatförändringar samt normalt börjar frysa vid + 20 grader, så är hästen gjord för att klara stora skillnader i klimatet. Den är ett större djur med förhållandevis liten yta, den har päls och tjockare hud. Detta gör att den i allmänhet producerar mer värme än den behöver och därför måste reglera ner sin kroppstemperatur.
Hästens isolering består av tre lager:
- det yttersta lagret kroppsvävnad
- pälsen
- ett tunt omgivande luftlager
Inom vissa gränser kan hästen öka isoleringen i det yttersta lagret kroppsvävnad genom att reglera blodflödet till huden (från maximalt till cirka en tredjedel av det maximala). Isoleringen kan också ökas genom fettansättning. Fett isolerar tre gånger bättre än muskulatur och hud. Även pälsens isolering kan tillfälligtvis ändras genom att håren reses så att lagret med stillastående luft ökas. På lång sikt kan hästen även öka pälsens längd och täthet.
På hösten är det i första hand ljusets avtagande dagslängd som stimulerar pälsens tillväxt, först i andra hand är det temperaturen. På våren däremot är det i första hand temperaturen som styr pälsfällningen.
Hur klarar hästen kyla?
Hästar klarar alltså kyla väldigt bra, mycket bättre än människor, och den har många olika sätt att göra det på. Den skakar så att musklerna producerar värme, den söker skydd, ändrar ställning och kan temporärt öka sin aktivitet för att sedan minska den för att spara energi. Den minskar blodflödet till huden och reser pälsen, den ökar sitt foderintag, sin ämnesomsättning och sin fibersmältning samt dricker mindre. Den andas på ett annat sätt (färre men djupare andetag), står tätt intill sina kompisar och den vänder bakdelen mot vindriktningen.
Men om hästar ska klara kyla bra måste deras egen isolering fungera, det vill säga pälsen ska vara lång och tät. De bör också ha stora ytor att röra sig på, möjlighet till skydd mot väder och vind, vara friska och ha tillräckligt med grovfoder och obegränsad tillgång till vatten. Hästar minskar sitt vattenintag vid kallt väder och i kombination med ett ökat grovfoderintag, gör det att risken för förstoppning och kolik ökar. Man bör därför se till att hästen alltid har tillgång till vatten. Vattnet bör vara ljummet eftersom hästar ofta inte dricker tillräckligt om det är iskallt.
Läs mer här javascript:nicTemp();
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
HÄrlig läsning! 👍
Skummade bara igenom. Men jag reagerar på det här med att den skakar så den producerar värme. Ja, det gör ju vi med när vi fryser. Men vi gör ju inte det förän vi fryser. Så jag anser nog att hästen fryser när den skakar, dock anser jag att inte det farligt för en häst att börja frysa, men vi måste se till att hjälpa den att få upp värmen igen. Jag väljer att göra det genom att ge min häst lite mat (har inte fri tillgång till vardags tyvärr). Om det ösregnar kan hästarna mkt väl skaka inför fodring, men 10 min med maten så slutar dom skaka. Stallkompisarna ringer ibland och frågar om dom ska ta in mina hästar för dom skakar, men mitt svar är alltid: 'nej, men ge dom deras mat' och kompisarna är väldigt bekymrade för mina hästar.
Idag kom jag till stallet vid 14-tiden. Regnat hela dagen, verkligen _ösregn_ och ca 10-12 grader varmt. Hästarna står tack och lov utan täcken! Dom stod under dom stora träden längst bort, bredvid berget. Jättelyckliga och varma och fina. Inte det minsta frusna.
Har lite problem i stallet med att få folk att förstå när det är kallt och när det inte är kallt. Jag har täcken till min ena häst, för hon har stått och blivit lite stel, så hon blir lätt frusen pga det. Men hon ska inte ha det varje dag, bara om det är riktigt äckligt väder. Men tyvärr åker det på lite titt som tätt, oavsett väder och ibland har till o med min andra häst fått på sig täcke (den som aldrig ska ha täcke).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hej
Du har helt rätt och det är tråkigt när det blir diskussioner. Det är mycket av den anledningen som jag vill ha denna sida
Bäst är det ju att vända sig till de som kan och ta reda på fakta.
Hästar ska inte frysa men de är inte som oss och klarar sig bra om de får tillgång till mat och skydd.
Man kan känna längst in på örat. Om det är kallt där så är hästen kall. Sen är det ju så att det är individuellt, man får lära känna sin häst. Det är skillnad på raser och ålder.
Vi får inte glömma att hästen har varit ute sedan urminnes tider och klarat sig alldeles utmärkt.
Sen har vi lagt oss i och förändrat en hel del men hästen är fortfarande häst och det ska den får vara

Min ponny gick utan täcke en vinter när hon vilade pga skada, hon klarade sig fint med fri begränsad tillgång på mat!=)
Ja de klarar sig utmärkt.
Sjuka, gamla, magra och klippta hästar behöver täcke. Och om hästen inte har någon möjlighet till att gå under skydd.
Som det står i rapporten så är hästen väldigt varm i sig själv och med tillgång till mat och skydd så kan den öka värmen.
Hästen kan bli överhettad och fuktig vilket kan ge hudbesvär.
Ett sätt att värma kroppen är att resa på pälsen så att kroppsvärme kan komma emellan och fungera som extra värme lager. Om hästen har en massa täcken så kan den inte resa på håren.
Dessutom har man forskat på hästar som har täcken och de hästarna rör sig mindre än de som inte har täcke.
Vi har en häst som av någon anledning inte verkar växa vinterpäls så hon får ha täcke när det är som allra kallast.
Vet inte om hon fryser eller ej men kan tänka mig att det är bättre för kroppen och musklerna om de får lite hjälp att hålla värmen då det är som värst.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det är ju också intressant.
Pälsen kan vara både kort och lång. Men den värmer bra ändå. En kort päls kan vara tät istället.
Annelie
Absolut är det bäst för hästar om dom kan ha täcke på sig så lite som möjligt. om dom har en egen välskyddade päls.
men så finns det dom hästar som inte har det, några är varma av sig och klarar det bra en då.
men en del blir stela av det och utvecklar spänningar och får öma ryggar. dom hästarna kan röra sig mer i hagen med täcke (när dom inte spänner sig lika mycket)
Så tycker inte att täcket är något onödigt
Vi har lagt oss i och förändrat hästen så mycket -sen hästen levde på prärien i stark blåst och kyla. Så att en del hästar inte klarar att vara som ur hästarna.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW