Snälla hjälp!?
Hejsan! Jag är ny på iFokus och blev medlem här för att jag behöver hjälp.
Jag har en 8 årig valack, korsning mellan Pinto, arab och connemara. Otroligt underbar att ha o göra med. Jag har haft honom sen har var 1 ,5 år gammal och han har alltid varit väldigt känslig i ryggen mot kyla, väta och blåst. Jag har därför under vintrarna haft långa uppehåll i ridningen, han reagerar inte vid ridning, men jag tycker att det känns fel att utsätta honom för det när han ömmar i ryggen..
Denhär vintern har varit värst.. Han har ett 500grams vintertäcke med hals från 0 grader och nedåt. Det blir inte bättre.. Värt att nämna är att han går på utedrift med 16 andra hästar. Jag hade i höstas ut en kiropraktor, som både knäckte, masserade och utförde akupunktur. Tyckte inte att det blev någon skillnad trots att jag gjorde som han tipsade om. Sist hovslagaren var ute sa han att hans framhovar växte konstigt och sa att det syntes i hovarna att han har ont i ryggen.. Har pratat med vet. om det och hon tror att det är sadeln.
Hur ska jag göra? Har ni tips? Vem ska jag ringa? Behövs det en vet. eller en kiropraktor? Jättetacksam för hjälp!!
Mvh Johanna och Guzano
Börja med en bra sadelutprovare.
Eftersom han kanske gått med det här ett tag kan det ha påverkat kroppen på fler sätt, vilket hovslagarens påpekande antyder. Jag har hört flera som haft väldigt goda resultat med frekvensterapi på hästar. Nu vet jag inte var du bor, men här är två exempel på utövare.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Hej
Till att börja med skulle jag kontakta veterinären och kolla upp ryggen. Göra en röntgen och se hur det ser ut. Det kan vara kissing spine och om det är det är det viktigt att få reda på det för att kunna ge rätt behandling.
En kiropraktor kan inte "knäcka" en rygg på en häst. Det är inte som på oss människor. Man arbetar med muskler och nerver i ryggen.
Först veterinär
kolla sadeln
Massör
Ridning och tömkörning
Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
Tack så mycket! Ringer till vet. med mobilröntgen på måndag så får jag börja i den änden, tack !
Hej
Va bra. Hör gärna av dig och berätta hur det gick.
Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt