Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etikettråd-hur-du-kan-hjälpa-din-häst
Läst 3713 ggr
savvyranch
6

Brandgrimma

Den värsta mardrömmen kan bli sann och det kan gå fort. Det hände hos min granne i somras på Fituna. Hittade denna och tyckte det var väldigt smart.

Brand Grimmor - En enkel säkerhetsåtgärd för ditt stall!

Källa

Brand Grimmor närbild

I händelse av en brand, är det viktigt få ut hästarna snabbt. Det handlar om sekunder.

Då har man inte tid att springa runt och leta efter grimmor. Även om du har grimmor vid varje boxdörr så kan det vara svårt att få på en vanlig grimma på en panikslagen häst och då spiller man värdefull tid.

Med dessa särskilda brand grimmor, kan det gå lättare och snabbare att få på dem. Att ha dem på ett särskilt ställe underlättar också och sparar tid.

Bild på säkerhetsgrimma

Skapa dina egna säkerhetgrimmor!

Skär bort den bakre nosremmen och kindremmen så att du bara har sidostyckena och övre delen kvar. Trä ett grimskaft genom de bakre öglorna.

Nu är din nöd grimma redo att användas! Förvara din grimma på en lättillgänglig plats, och låt alla på ditt stall veta var de finns.

Träna gärna. Bra för både hästarna och dig.

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Fjäril
0

Det var verkligen bra saker det där! Fort ska det gå och som du skriver, det kan vara svårt att krångla med vanliga grimmor.

Sajtvärd på Övernaturligt

Magi-cat
0

Viktiga saker det där!…Om det värsta skulle hända är det bra om det finns så alla vet om det, samt brandsläckare förstås…

Jag var med på en brandövning på ridskolan en gång. Räddningstjänsten var där och övade. De puffade in lite rök i stallet först och skulle sedan få ut hästarna. Det tog en halvtimme för de ovana brandmännen att få ut de snälla ridskolehästarna.
Skulle det gått fortare i en riktig nödsituation? Kanske. Eller…

Räddningsledaren var mycket tydlig med att så där lång tid har man inte på sig i verkligheten. Jag kommer inte ihåg hur många minuter han sade innan ett stall (med all torr halm och hö) är övertänt, men det var inte många…(rys!)

Man vill förstås inte ens tänka eller tro att det kan hända, men bättre att vara förberedd och gärna ha övat, så sitter kunskaperna OM de behövs.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

savvyranch
0

Ja det måste gå fortare än så. 

Hästarna grips ju också av panik och deras trygghet är ofta deras box, så det kan vara svårt att få ut dom om det brinner ordentligt och/eller är mycket rök.

Så om man har möjlighet att träna så är det super. Både för hästarna och människorna. 

Annelie

savvyranch
0

Ja det måste gå fortare än så. 

Hästarna grips ju också av panik och deras trygghet är ofta deras box, så det kan vara svårt att få ut dom om det brinner ordentligt och/eller är mycket rök.

Så om man har möjlighet att träna så är det super. Både för hästarna och människorna. 

Annelie