Nervös, ont eller testar?
Jag har lagt samma fråga på NH.iFokus men tror att frågan passar bra här också.
Jag har nyligen köpt ett varmblodssto (travare) på 7år. Hon har stått på lösdrift ett par år och är nu under min träning. De första två veckorna lade vi tid på att lära känna varandra. Jag arbetar och tror på tillit istället för "straff" om hästen inte vill som jag. Men beteéndet blir nästan värre.
Hon står inte still vid uppstigning, jag behöver dessutom hjälp upp (pall eller att någon slänger upp mig) då hon är närmare 170 hög och jag är 160 kort
. Förutom det började hon, efter någon vecka med skritt i skogen och någon trav på banan, att inte vilja gå dit jag ville. Antingen stod hon blixt still eller så började hon rygga, till och med så att hon har rest sig ett par gånger. Jag började då fundera på om hon hade ont någonstans, kunde det vara bettet som skavde eller rent av sadeln?
Jag testade att enbart tränsa och ta med henne ut på gården. Jag tog med en pall och stod där bredvid henne. Hon stod helt stilla och jag kunde hoppa upp. Det var alltså inte träns/bett (eller nacke). Jaha, men då var det väl sadelns tur att bli kollad då. Dock ville hon inte gå dit jag ville (helt hundra då heller).
Sadelutprovare kom ut till stallet. Hon gick igenom vår tjej och kunde inte hitta mycket mer än någon spänning i ryggen. Det masserades bort, men sadeln var helt åt skogen (fel för henne) och vi fick tips om vad som skulle vara bäst. Ny sadel är köpt och den sitter bra.
Vår tjej har inga ben- eller andra skador. I stort sett som unghäst, med att hon varit frisk hela tiden och inte arbetat "sönder" sig. Hon är lugn, lite nervös för nya saker, men otroligt fin i all hantering. Snäll, mysig och vi har funnit varandra. Hon älskar att trava och gör det gärna snabbt och ofta. Öronen rakt fram hela tiden och hon verkar ha kul. Men så är det de här med att hon inte vill gå dit jag vill utan att någon annan leder (som min mamma när hon är med).
Jag har läst alla möjliga böcker om hur man på bästa sätt ska arbeta med sin häst, där jag funnit några tips. Jag har testat att vända henne bort från "läskiga" saker och ibland går hon framåt (då med mycket beröm) eller att använda tyglarna så att det faller lite lätt fram och tillbaka mellan halssidorna (när hon ryggar/reser sig) och snabbt berömma/sluta när hon går framåt, och det har också hjälpt - men för varje dag som går tar vi ett steg bakåt. Den väg vi har gått (eller de vägarna) har hon börjat stanna/rygga allt tidigare. Snart kommer vi inte från gården.
Hon är pigg, öronen framåt, reser inte på huvudet och verkar må bra - men hon vill inte som jag.
Kan det vara så, eftersom jag ibland hoppat av för att leda henne, vid platser hon inte vill gå fram till (vilket går hur bra som helst) att hon lärt sig att "aha, gör jag så där så går hon av"?
Jag har lett henne fram och tillbaka, flera gånger, på olika ställen, för att hon ska känna tillit till mig, men på ryggen vill hon inte alls.
Har ni några tips?
Sajtvärd på Övernaturligt
Hej
Oj vad du är duktig. Du har verkligen arbetat dig igenom allt med hästen. Härligt att höra.
Jag tror inte att hon har ont någonstans utan det är en slags mätning i vem som bestämmer.
Ta samma väg varje dag, har du bestämt en väg så ska du inte ge dig förrän ni har gått den. Det spelar ingen roll om du sitter på eller går bredvid. Om hon tvekar eller vill göra något annat, fortsätt bara din väg framåt. "det finns inget annat för dig".
Detta startar för mig redan i stallet. Börja där med att om du har ställt upp henne i gången t ex. Då ska hon stå där du ställt henne. Hon får inte ta något steg alls. Gör hon det så korrigera henne, lugnt men bestämt och beröm. Helst ska hon vara så lugn att hon sänker huvudet innan ni går vidare. Gör samma sak vid pallen.
När du sen går så går du med självsäkra och bestämda steg. Du tar ingen diskussition utan du bara går och hästen ska följa. Titta inte bak på hästen utan rör dig framåt.
Blir hon rädd eller vill stanna… gå i cirklar tills hon väljer att gå dit du vill.
Allt detta i lugn och ro och gärna som en lek. Godis kan jag ta med och berömma mycket.
Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
Tack! Vi/jag försöker :) Jag tror heller inte att hon har ont. Hon vet nog inte vad hon ska göra eller vad som är rätt helt enkelt. Det är vad jag tror. Hon är inte riden speciellt mycket, dock lyssnar hon bra på mina hjälper (även om hon stannar, ryggar och tramsar emellanåt) och är ju en travare, hon vill bara iväg (fast åt hennes håll då). Idag lade jag 40 minuter på markarbete. Jag skar upp små morötter i mindre bitar, som godis, och gick runt med henne på olika "läskiga" ställen. Jag fick henne också att lyssna till mig röst genom att hon stannade, stod still och gick inte framåt föräns jag sade att det var okej, genom att säga stanna långsamt. Det gick jättebra. Hon gick med lågt huvud och snett bakom mig. Tittade på mig och kände sig trygg. När jag sedan satte mig upp för att rida stod hon still vid uppstigning men går iväg så fort jag satt upp. Det är en smal gång i stallet så jag har ingen möjlighet att "arbeta" med henne, med risk att hon går in i något. Väl ute gick hon dit jag ville för att min mamma gick framför, men när vi kommit en bit började hon rygga, småstegra och ville inte alls. Då var jag så trött på all trams att jag röt till ordentligt. Hon slutade genast och gick framåt. En bit längre fram gjorde hon likadant, men den här gången stegrade hon högt och hoppade liksom fram. Jag blev lika "arg" igen, hon lyssnade och gick framåt. Mycket beröm, både med klapp och röst. Sedan gick det bra. Det ska tilläggas att det är mycket hästar runt om, främst travhästar med långvagn, så hon blir nog stressad av det. Samma väg har vi/jag gått med henne i grimma flera gånger om. Då känner hon sig tryggare. Vi är hos henne två gånger dag. Mycket gos, vi pratar, hon lyssnar och tittar så nyfiket med hennes söta och snälla ögon. Nu är det bara ridningen som ska stämma :) Tack för fina tips!
Sajtvärd på Övernaturligt
Hej Kul att hjälpa till Hör gärna av dig och berätta hur det går. Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt