Hästmassage iFokus

Hästmassage

Etikett: hästmassage
Läst 5152 ggr
savvyranch
0

Har din häst "rätt muskler"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet du vad som är "Rätt muskler" hos din häst?

Här är några tips:
1. Gärna filéer längs ryggraden men som ska svikta vid tryck och bilda en sammanhängande kurva med sätesmuskeln.
2. Sätesmuskeln ska inte vara toppig vid korsets början utan ha en jämn kurva neråt höftleden.
3. Om hästen har en stor grop på utsidan av baklåret saknas knästräckarmuskler. Även varning för dolt ryggproblem!
4. Halsen ska helst vara ganska platt på sidorna med en mjuk kontur vid nacken. Börjar halsen växa utåt har du ett problem.
5. Utsidan på hästens framlår ska se ut som en "stor vattendroppe".
6. Bogbladet ska ha två långa muskellinjer ner mot bogleden.

Behöver du hjälp med att kolla att du har rätt muskelutveckling 
kan du anlita en diplomerad Hästmassör från Axelsons Animal Massage School.
Svårare är det inte!

Hitta din massör här

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Anon
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar med punkt 3. Skulle du kunna visa någon bild eller förklara den ytterligare? :)

savvyranch
0

Du känner och ser denna muskel. 

Gastrochnemius. Det är en väldigt viktig muskel som man bör ha kontroll på. 

Alla hästar är naturligtvis olika byggda, det här är en riktlinje. Sen måste du se på individen och lägga till ras, ålder och träningsstadie. 

Ett "fel" hos den ena kan vara "rätt" hos den andra. 

Att jämföra båda sidorna är också ett sätt att se om det är normalt för denna  hästen. 

Alltid se efter smärta, reaktion och avvikelser. 

Mycket kan du göra själv men ta ut en utbildad  massör om du är osäker. Det lönar sig i längden. 

Att gå igenom hästen en gång i månaden är ett bra sätt att veta att allt är okej och att hästen inte går omkring med smärta. Ju längre tid hästen går med smärta desto fler kompensationsspänningar uppstår. 

Annelie

AnnaFinn
0

Min häst reagerar på tryck vid skuldran dvs Berratus Thoracis.. Hon gillar inte alls då sadlens sätts på eller dras åt och slänger med huvudet mot en punkt där. Kan detta var spänningar i muskeln?? Jag har försökt massera lite nu två dagar och efter en liten stund så slutar hon slänga med huvudet… Varför har detta uppstått isåfall? Sadeln är lite för smal men jag har inte ridit med den på flera månader… Men kan det ha varit problemet och spänningen sitter ännu i? Rider väldigt mycket lösgörande övningar med henne också. Kanske dags att ta ut en massör eller liknande?!

savvyranch
0

Hej

När de har ont i Serratus Thoracis så beror det väldigt ofta på trånga sadlar och tryck. 

Ibland kan de spänna sig där då det är halt, men då verkar det värst i Triceps. 

Mitt råd är att prova ut en annan sadel. Och massera där för att lätta på spänningen. Sätt inte en sadel på hästen förrän smärtan är borta, då spänner hon sig igen.

Prova med tömkörning så får hon jobba bara med sin egen kropp. Gärna ut i skogen och  i serpentiner för att lösgöra. 

Hör gärna av dig igen

Annelie