Om din häst behöver
När jag är ute i stallarna så möter jag ofta människor som "inte tror" på massage och dess effekter.
Många använder sig av laser och kiropraktik, vilket är tråkigt. Enligt min åsikt så ska man använda rätt behandling för rätt skada.
Först veterinär - för att utesluta sjukdom. Om det är sjukdom så ska den först botas och då veterinären säger att det är klart så får vi terapeuter börja arbeta.
Om massören hittar problem som inte kan åtgärdas direkt med massage, så börjar detektivarbetet man kontaktar sadelprovare, hovslagare och ser över tänder och foder. Utreda hela hästens tillvaro. Och försöka hitta orsaken till problemet.
Sen börjar rehabiliteringen.
Tränar hästen efter ett utformat program
Masserar 1-3 gånger inom en två veckors period
Åtgärdar eventuella yttre problem som sadel, hovar, tänder
Ibland kan man behöva kosttillskott för att hjälpa till inifrån
Ge hästen möjlighet att ta emot rehabiliteringen. Ha inte för bråttom
Om det är en olycka som har hänt så vet man ju var man ska börja och skadan är ny så den går oftast fort att rehabilitera, givetvis beroende på hur allvarlig skadan varit. Rådgör med veterinär och terapeut om när man kan börja behandla. Massera inte då hästen har skadat sig precis. Vid muskelskador så väntar man i 4 dagar. Man kyler de första dagarna och sen kan man behandla.
Men om hästen har gått länge med ett problem så blir det kompensations belastningar och ju längre hästen har kompenserat sig ju längre tid tar det att få ordning på det och spänningar sitter på fler ställen.
Då tar man en sak i taget och arbetar sig långsamt framåt.
Att tro att man kan "fixa" något fort är så synd tycker jag. Du får ofta ett snabbt resultat men den blir inte långvarigt och du står på samma punkt igen.
Det finns en orsak till skadan eller problemet
Hitta den och åtgärda
Mitt råd är
Rådfråga veterinär vi osäkerhet
Massage 1-3 gånger - får du resultat så fortsätt men om det inte alls blir bättre så kontakta kiropraktor eller använd laser.
Träna upp hästen igen i samråd med terapeuten och tränaren
Få en stark och hållbar häst som du kan njuta av länge.
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt