Patella
Vad är patella och patellaupphakning
Patella upphakning – Vad är det som händer?
Patella (knäskålen) har tre ligament som ska hålla knäskålen på plats, dessa kallas ofta för patellas 3 raka band. När det inre raka bandet hakar fast i ett benutskott på lårbenet, så kallas det för att patella ”hakar upp sig”. I detta läget står hästen med sträckt ben och böjd kotled. Många gånger brukar hästen kunna komma loss själv, men ibland får man hjälpa hästen genom att backa den några steg och så brukar patella hoppa loss igen.
Om detta har hänt så låt hästen vila ett par dagar och smörj gärna med Arnika.
Efter det så rekommenderar jag massage och uppbyggnad av muskler och även ligament. Se över foderstaten noga och se till att hästen får tillräckligt med mineraler.
I värsta fall kan man operera men det kan ge men i framtiden.
Att backa hästen hjälper patellan, börja med 10 steg varje gång du tar in och ut hästen. Sen då hästen kan detta och klarar det så kan du backa i svagt motlut.
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
Tips för övningar förutom att backa som är bra för det här? Jag vet inte om det är patellaupphakning min häst har eller något annat men ibland (särskilt när hon har stått still i gången en längre stund) och jag ska lyfta bakbenet så drar hon upp det väldigt högt och hoppar åt sidan, sedan brukar det inte vara några problem. När jag köpte henne (innan sommaren) var hon lite sned så kiropraktorn var ute och fixade till henne, sedan har jag masserat henne regelbundet, kan detta vara orsaken tro? Hon släpar även bakbenen när hon går, främst i nedförsbackar. Alla tips är välkomna :)
Hej
Mitt råd är att du tar ut en massör som går igenom hästen ordentligt. Att den släpar bakbenet kan bero på flera saker.
Hon behöver behandling och även möjlighet till rätt träning för att stärka det hon är svag i.
Rid eller tömkör med lång tygel för att ge henne chans att arbeta bakifrån, gå över bommar, backa och gymnastisera i volter men bara försiktigt.
Att hon reagerar som hon gör kan även bero på att hon har haft ont och är rädd att det ska göra ont igen. Ta det lugnt då du ska hantera det benet och beröm då hon gör rätt.
Känn och massera bäcken, knä och hela bakdelen. Massera inte djupt utan öka bara blodcirkulationen. Om hon är ovillig till beröring på ett visst ställe, låt bli och massera runt om där hon tillåter beröring.
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt