Låsning i länden
Vad skulle ni göra med en häst som har en låsning i länden? På böjt spår flyttas innerhöften ut-bak-ner istället för upp-fram-in, dvs inner höften rör sig som om den var yttersida.
Dessutom rör hästen benen annorlunda än normalt, vinklar mer men inte ''rätt'. I ena varvet verkar den halt, troligtvis en hälta som sitter högre upp.
Hur hade ni reagerat på detta?
Legitimerad equiterapeut kommer hit i mitten av nästa vecka, det var det tidigaste jag kunde få tag på. Tills dess går hästen halvt i boxvila (vår andra häst har lyckats skära upp kotorna efter en rymning från hagen och just kommit hem från operation. Hagen är 400meter bort och det är inte så roligt att skilja dem åt. Den friskare hästen går lös på stallplanen och tas ut på promenader flera gånger om dagen för att få röra sig, men rids inte. Han ska få några timmar i hagen också, fast den andra blir ganska upprörd och riskerar sina ben då..) Normalt sett går bägge hästarna i kuperad hage dygnet runt på sommaren.
Vad tror ni kan ligga bakom? Jag är rädd för att det ska vara någon gammal skada som orsakat låsningen och när vi börjat lossa på den genom ridning (uppmärksammat när hästen lutat sig mot skänkeln, uppmärksammat att jag suttit fel och lyft min höft osv) så kanske skadan inte har läkts utan blivit värre och allt rasar.. det behöver ju inte vara så, men en bekant till mig skaffade en häst med mycket spänningar (kallblods travare).De trodde att det mest berodde på hur outbildad hon var och livet efter travet. De började jobba igenom spänningarna och få hästen att lita på henne och slappna av.. och nu är den avlivad/på väg att bli avlivad eftersom det kom upp en massa förslitningar och skador som spänningarna och låsningarna har dolt.. I stort sett hela hästen var skadad. Spänningar och låsningar är ju ofta ett skydd kroppen sätter in. Har själv ryggproblem och fullt med låsningar efter en gammal skada, egentligen borde jag inte ha ont men det har jag ändå.
Så nu är jag orolig, men det är väl ingen jättestor risk att min häst ska sluta på samma vis bara för att han fått någon skum låsning i ryggen.. det är väl bara jag som är helt paranoid. Han har ju varit kärnfrisk i de 6 år jag haft honom… speciell, men inte på det viset..
Han är överrörlig och får lättare låsningar också, men har alltid haft en stark rygg och aktiva bakben - även när han lägger vikten framtill har han använt bakdelen också.
:/ Usch, ogillar att vara orolig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hej
Det är jättebra att du tar ut en terapeut.
Jag tycker att det låter som om hästen har problem med bäckenet eller knäna eller hasen. Men det är svårt att säga så här.
Jag skulle ringa AME produkter och beskriva mitt problem för att se om man kan hjälpa hästen att bli starkare inifrån för att hjälpa den vägen också.
En häst som har så ont behöver extra av det mesta eftersom det tär på kroppen att ha ont och försöka bli hel.
Sen skulle jag göra som du. Gå ut och gå. Om det är bäckenet så är skritt en bra rörelse eftersom det rör sig i bäckenet då, och jag skulle försöka göra backningar - ca 10 steg några gånger om dagen. Och värma de områden som är stela.
Gör ingen "stark" behandling utan ta det lugnt. Behandla, gå med hästen och behandla sen igen. Ge hästen tid att bli frisk och hel igen.
Undersök även ryggen så att det inte är något problem där. Det ska en veterinär göra med röntgen.
En häst med ryggont ska inte vara stilla.
Känn på hela hästen
Var uppmärksam på om den reagerar på något vis någonstans eller om den har ökad värme eller är stum i muskulaturen.
Återkom gärna så när du har gjort det
Annelie
värd för http://hastmassage.ifokus.se/
Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt
Tack för svar :)
Jag ska se vad terapeuten säger i övermorgon.
Han rör bäckenet i alla gångarter, överrörlig ju ;) Men jag köper ditt råd - har som sagt själv ryggproblem och rask promenad är det bästa för mig. Även backning.
Jag är osäker på om han har ont eller bara saknar kontroll.. tycker inte att han ser ut att ha ont. Men man vet ju aldrig. Han är lite för snäll ibland, vill vara till lags oavsett hur jobbigt det är.
Inga svulnader eller värme i varje fall.. men det i sig är ju lite oroande. Hade hellre sett att det var en sträckning eller blåmärke efter en spark än nåt annat.
Vad är AME?
Det är lite krångligt med hagvistelse just nu.. eftersom sällskapet är skadat och på total boxvila och hgen ligger längs en kuperad stig en halv km bort. Ingen av hästarna tar det lungt om de är ensamma, de spänner sig och springar runt eller står i boxen och trampar.. Men far håller på att bygga en grind så att min häst kan gå på 'lösdrift'' mellan boxen och gårdsplanen. Sen går jag ut med honom lite kortare promenader varje dag. 1km ca varje gång. Har gått tre gånger idag, ikväll när det blir lite svalare tänkte jag gå lite längre.
Håller terapeuten med om röntgen så ska jag se vad jag kan göra… och kolla med försäkringen vad den täcker. :/ Har upp till 50 000 med fast självrisk. Just nu har jag inte ens råd till självrisken (allt omkring mig blir sjukt just nu) men det får vi ju lösa på något sätt. Kanske kan få sålt nånting… eller låna tills studiemedlet kommer in.
Jag förstår att det är jobbigt.
Vi får hoppas att terapeuten hittar vad som är problemet.
AME är ett företag som säljer helt rena tillskott till hästar. De är väldigt duktiga och har arbetat med hästar väldigt länge. Veterinärer kontaktar dem om de inte vet vad de ska göra.
Jag brukar rekommendera att kontakta dem.
Hör gärna av dig och berätta hur det gick för dig.
Mvh
Annelie
Presis kommit in från kvällens sista promenad. Han är pigg nu när det svalkar av i luften :)
Men rör sig inte bättre. Hoppas hon hittar felet.
Ja det hoppas jag verkligen.
Har du kollat så han inte har någon typ av inflammation. Mygg, fästing mm.
Ta tempen på honom. Får inte behandlas om han har temp eller inflammation.
Hör av dig igen
Annelie
Han har ingen feber och jag hittar inga tecken på inflammation, ingen värme, svullnader eller dylikt. Det enda som är fel är hur han rör sig.
Allmäntillstndet är helt normalt. Nu har han så att han kan gå ut på gårdsplanen fritt (den är iaf stor nog för en liten galopp om han hade velat, men kan skrittar mest runt och äter gräset som envist växer i singlet i hörnen på gårdsplan). Ibland går han uppför trappan för att beta på platån där och ibland går han in i stallet.
Tar fortfarande promenader med honom.
Någon månad gammal bild på min häst där uppe på platon och den stackars skadade nordisen som står på boxvila nu.
Han hade en rejäl låsning som hindrade honom från att lyfta högra länden och som gick från höger bak till vänster fram.
Han fick akupunktur, ljusbehandling, massage och stretchning, och vid något tillfälle knakade kotorna till i en vacker rad av smatter. Lät kanske lite illa, men känner igen ljudet och vet hur befriande det känns när det är löst så för mig är det vackert.
Vila idag och imorgon, sen lugn igångsättning. Väljer nog promenad även om ridning kan vara ok ifall det blir ''rätt''.
Hon gissade att det kunde bero på svaga bakknän och ev. att han var starkare i ena sidan, sen har det eskalerat. Så det ska vi jobba med. Tror att vi bägge kan må bra av lite promenader i terräng ett tag, och att jobba lite skolor vid hand för att stärka bägge sidorna.
Hon ville se honom igen om ett par veckor.
Hm.. ho har säkrt tagit bort en låsning i länden som säkert varit ett problem men han rör sig fortfarande fel. Helt fel. Jag uppfattade det som att han skulle vara ok nu (kunde börja rida lite lätt rent av om jag red på ett ok vis), mer eller mindre men jag såg när han travade ett varv på gårdsplanen att han fortfarande rör bakdelen sådär.. dåligt. Nästan på hälta, eller kanske rent av är hälta fast högre upp än i hov/kota/has.
Jag frågade om hon ville se rörelsen först, jag hade ju beskrivit den men hon gick rätt in på att känna och behandla, verkade ha klart för sig vad det var. Han skulle ju vila efteråt så jag kollade inte upp honom i trav på volten där det syns bäst.
Nu önskar jag att hon hade kollat först (jag borde insisterat) så att jag visste säkert att hon sett vad det handlade om och inte har fel för sig om hur problemet egentligen är. Kanske rent av kunnat säga att ''det här är nog inte inom mitt område'' eller att jag visste att hon visste säkert att uppföljningen var rätt..
Jag ska maila och fråga om det är normalt att rörelsestörningen kvarstår efter behandlingen…
Hej
Det finns inga kvick fix.
Personligen så förstår jag inte det här med att det smattrar och sen ska det bli bra. Det är ligament som kan låta ibland men det betyder inte att allt är klart.
om du var min kund så skulle jag behandla 3 gånger i rad. Med 3 - 4 dagars mellanrum.
Jag släpper först spänningar och försvar och sätter fart på läkningen
Sen (beroende på hästens reaktion på första behandlingen) Skulle jag släppa på ännu mer
Sista gången har jag släppt på försvar och symptom och kan behandla skadan ordentligt.
Emellan och efter dessa behandlingar skulle du få promenera med hästen 3 ggr om dagen, backa 10 steg och lära dig att stretcha din häst
Jag skulle återkomma efter 3 veckor och se om mer behöver behandlas.
Då hästen är symptomfri skulle du få börja med tömkörning i skogen. Lyfta på benen över stenar och grenar.
Efter ytterligare 3 veckor skulle jag undersöka hästen igen.
Under tiden skulle jag ge tillskott som hjälper hästen i läkningsprocessen. Det går åt extra då man är sjuk. Till det skulle jag ringa AME produkter och be om råd.
Hoppas det går bra
Ge hästen tid
Annelie
Det är mer att personen jag tog ut sa att det skulle vara bra så. Ev återbesök för att kolla upp bara. Men så kollade hon ju inte rörelsen alls… Efter mailkontskt råder även hon mig att söka klinik om han inte rör sig bättre inom ett par dagar . Om han rör sig lika illa är det ju dels inte låsningen som är grundproblemet och dels kommer den ju helt säkert tillbaka pga rörelsestörningen. Jag förväntar mig inte att den svaghet som orsakat låsnigen försvinner utan träning. Men rör han sig fortfarande fel så kommer han ju inte åt problemet heller utan förstärker bara svagheten han försöker skydda. Han har inte fått rätt på problemet själv hittils så jag tvivlar på att han får det alls utan mer hjälp. Att massera var fjärde vecka och gå runt med fel rörelsemönster därimellan kommer inte hjälpa. Ang. Smattret så låter det som när jag lyckas lossa spänningar i min rygg och det ger omedelbar påverkan på hur jag rör mig. Det lutar åt att det blir klinik för att kolla igenom honom ordentligt.
Hej
Smattret fungerar bra på oss människor men hästar fungerar inte som vi.
Att söka veterinär är det bästa.
Han behöver förmodligen smärtlindring och anti inflammatorisk hjälp.
Men gör samma övningar ändå.
Smärtlindringen gör att han kan röra sig rätt och på så sätt läka ihop men skadan är kvar.
Ingen behandling så länge han går på medicin.
Återkom gärna och berätta
Annelie
Har tid på en veterinärklinik med gott rykte om hältutredningar imorgon förmiddag.
Han har som ni förstår inteblivit bättre. Frågade distriktsveterinären som var här och tog stygn på den andra hästen vad hon tyckte och hon höll med om utredningen. I fredags pratade jag med försäkringsbolaget för att reda ut exakt vad som gällde och försäkra mig om att jag inte får räkning på nåt jag trodde ingick i försäkringen. Det är krasst men tyvärr har pengar en viss betydelse. Hur som helst verkar det vara en bra försäkring, den täcker dock inget som räknas till ''rehab'' tyvärr, men allt från sjukbeslag till röntgen till övrig veterinärvård och fast självrisk.
Några ''rehab'' behandlingar ska jag nog kunna skrapa ihop till när jag vet var felet sitter och vad som behöver göras.
Låter jättebra.
Om du har försäkring i If så ingår rehab om du fått den på remiss från veterinär.
Om man inte vet vad som är fel på sin häst ska man alltid kontakta veterinär först. Sen då skadan är utredd och behandlad kan det komma in massörer och andra terapeuter.
Vi kan muskler och rehab, men sjukdomar, leder och inre skador ska alltid en veterinär titta på först och godkänna vidare rehab då behandlingen är klar.
Det är tråkigt både för hästen och ägaren annars.
Hör av dig igen
Annelie
Jo visst, hade jag vetat vad jag vet nu.
Men först märkte vi bara att han rörde sig oliksidigt, och det är ju bäst att träna bort (vet inte ens om en veterinär hade brytt sig om en sån sak). Sen upptäckte min ridinstruktöär låsningen när vi hade intensiv-vecka - eftyerhand som vi tog itu med lite ovanor (lägga sig mot skänkeln tex) insåg vi att det låg något annat bakom och lokaliserade problemet till en låsning i länden.
Sen började han röra sig konstigt, inte direkt hälta så som jag såg det, men jag fick intrycket att det var muskler. Var ju redan inne på låsningn i länden och skyndade på lite att få ut en legitimerad equiterapeut. Trodde fortfarande att det kunde vaa rent muskulärt med låsning osv och tilsammans med min ridinstruktör kom vi fram till att en terapeut hade större chans att hitta det än en distriktare som inte har den utbildningen och intresset av rörelsemönster och muskler på samma vis. Alternativt kunde terapeuten åtminsonde säga ''detta är utanför min kunskap, åk in med honom''.. men så blev han inte ens tittad på i rörelse utan gick direkt till att lossa låsningen. Som säkert också behövdes, fast jag borde ju stått på mig eftersom jag ville ha ett expertutlåtande på vad det egentligen var. Men det är som det är.
Egentligen hade jag bestämt mig för klinik redan på torsdag, men fick rådet att ge det några dar. Kände inte att jag ville åka in akut på helgen när han ändå gått med det så pass länge så ett par dar mer eller mindre.. han visar inga tecken på att nåt är fel i skritt utan det är bara i snabbare gångarter. Bad pappa titta för att försäkra mig om att jag inte inbillade mig, men han såg inget konstigt alls. Så jag blev osäker på mig själv och bad distriktare som ändå var här att ta en titt. Ville ändå inte ringa och boka tid innan jag visste att vi kunde köra - stygnen på andra hästen skulle tas idag och vi hade ingen exakt tid på när det skulle bli gjort eller hur lång tid det kunde ta.. men så fort distriktaren var klar ringde jag för att få en tid och det blev imorgon förmiddag.
Är orolig för vilket svar det ska bli och nyfiken på vad som är fel på samma gång. Blir nog inte mycket sömn i natt.
Ang. försäkring har jag if veterinärvård. Inte extra eler nåt utan bara grunden.. de sa på tele att rehab inte ingick. Jag frågade ''om veterinären tittar på honom och säger att han ska ha det och det'' men det skulle inte täcka.
Har upp till 50 000kr eftersom jag behöver fast självrisk.. hjälper ju inte att ha 100 000 om jag ändå inte har råd med självrisken på fast + 20%…
Kommer berätta för de på kliniken vad jag har för försäkring och vad jag har råd med helt enkelt, så får de hålla koll på kostnaderna. Det gjorde de på den andra hästen, och det är ju ganska orimligt att jag ska ha koll på vad det landar på när jag inte ens vet allt de gör som hamnar på räkningen (bandage material, olika sprutor si och så länge under vistelsen där osv) och än mindre vad allt kostar..
Varit på klinik, han har fått smärtstillande i länd och rumpa, kortision, b-vitamin. Han ska skrittas en vecka, travas en vecka, göra lite lätta böjningar osv under ryttare. Får butta under trav-veckan. Det handlar om att se ifall han rör sig bättre på det smärtstillande och kan ändra rörelsen något om han får sättas igång utan att ha ont, eller om det sitter djupare än i musklerna. Ska på återbesök om 15 dagar.
Hittade ingenting (på böjprov eller undersökning) på kotor, has, patella/knä. Utan det är länd, kors..höft. Att han visar på inner bakben i bägge varven tyder också på att det sitter där uppe och inte i benen. Kan vara spänningar ända från travtiden som tagit ut sin rätt.. att vi inte märkt nåt alls förrens nu.
Vad som händer när vi åker tillbaka vet jag inte, beror väl på resultatet. Utgår från att nästa steg är röntgen osv om det inte blir tydligt vad som är fel.

#16 Trist! Varför röntgade dem inte direkt?
Jag antar att de inte tyckte att det var nödvändigt. Tycker att det än så länge är bra brsked. Var rädd att han skulle ha inflammationer i varenda led eller nåt.
Hej
Det låter bra att han inte har problem med lederna. Det är positivt.
Travhästar har väldigt ofta ont i länden beroende på att de springer på hårt underlag.
Har ni kollat bäckenet?
Rörelse i skritt är bra för bäckenet, så det låter bra.
Lita på råden du fått och gå sen försiktigt vidare och stärk honom.
Annelie
Jo, jag kommer följa veterinärens råd, fick intryck av att de visste vad de gjorde :)
Tycker att det är märkligt att travtiden sätter spår nu.. har haft honom i 6 år och han har aldrig ens startat.. tränat lite men det blev inget mer med det. Men så är det kanske ändå. Travare har u ett annat rörelsemönster i höften också, det här breddandet. Antar att det till viss del är genetiskt och har med rörligheten att göra.
Han blev omskodd också. Har gått en vecka över tiden (9 veckor idag) och det sys.. men ville inte börja sko om och ändra innan besöket. Tog honom till hovslagaren nu innan ikväll, så det är också gjort.