Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 19157 ggr
Ryttare00-0
2017-07-07 15:34

Häst som inte vill tvätta sår

Vi har en häst som har skadat sig vid knät. Det är som ett köttsår och inga leder eller ben har blivit skadat men vi måste tvätta såret. Men våran häst vill inte tvätta såret han bara sparkar och låter ingen komma i närheten. Vi vet inte vad vi ska göra? Han är 21 år och är ett gotlandsruss men han är väldigt stark så det går inte att hålla fast honom. Han är tränad av en tjej som bor i närheten som älskar att rida honom. Men vi vet att han aldrig kommer kunnas rida men vi vill bara tvätta såret så att han kan må bra. Vi är inte ägare till hästen men han har varit hos oss i nu 10 år och dom bry sig inte om honom så dom har ingen försäkring på honom och vi har inte råd att betala så att väteinären kan komma varje gång. Vi är 3 st som håller fast honom och en som tvättar men det går inte. Vad ska vi göra tycker ni?

Annons:
1vonne
2017-07-07 15:45
#1

Jag tycker absolut att en veterinär ska titta på såret. Det går inte att skylla på att man inte har råd när det gäller djurets hälsa.

Ryttare00-0
2017-07-07 16:25
#2

Veterinären har redan varit och tittat på såret och han sa att vi ska tvätta såret så bra som möjligt men han sparkar när vi ska tvättade även om vi har smärtstillande. Och vi kan inte tvätta såret när han sparkar och vi kommer inte ha råd att betala 1500 kr varje dag för veterinär tills såret har läkt (ca 2 månader).

Magi-cat
2017-07-07 17:27
#3

Går det att distrahera hästen med något gott under tiden ni tvättar i etapper?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tiger tok
2017-07-08 08:09
#4

Kan ni spola med slang så ni inte står så nära när han sparkar tänker jag? Lågt tryck på slangen såklart!

savvyranch
2017-07-08 08:14
#5

Hej. Bra att vet har tittat på såret. Att det blir en kamp varje gång gör situationen bara värre för er alla. Jag skulle distrahera honom. Lyft ett framben och håll huvudet lågt så han har svårare att sparka, prata med honom och ge godis. Tycker han om att man kliar honom så gör det. Jag använder sprayflaska för att lättare komma åt. Tvål och vatten. Och sen skulle jag spraya på Forevers First. Vill du veta mer om den så kontakta mig. Viktigt att det inte blir infekterat. Annelie

värd för http://hastmassage.ifokus.se/

Lev livet här och nu. Kärleken övervinner allt

Stallmima
2017-07-20 21:32
#6

Har ni prövat bremsa ponnyn?  Det avleder medans ni tvättar såret

Annons:
Soffihorse
2018-03-13 22:57
#7

Hade gjort som #4 Spol med slang på längre håll så får man säkert spolat en del iallafall. :)

Upp till toppen
Annons: